Μια θαλασσινή ιστορία
Χθες το βράδυ είχα την τύχη να γνωρίσω μια αξιόλογη παρέα απο ζωντανούς και κεφάτους ανθρώπους και να έχω την ευκαιρία μιάς (ακόμα) μπυροκατάνιξης. Οταν σε κάποια συζήτηση ειπώθηκε πως το παλιό μου επάγγελμα ήταν ασυρματιστής του εμπορικού ναυτικού μου προτάθηκε από κοπελιά της παρέας να πω καμμιά ιστορία απ' αυτές που λεν οι ναυτικοί αλλά και να γράψω ίσως. Δε θα της χαλάσω το χατήρι, μόνο που δε θα έχει να κάνει με λιμάνια, μπαρ με εξωτικές χορεύτριες ή άλλα τέτοια εύπεπτα, εύγεστα αλλά με τη ζωή.
Ημουν πρωτόμπαρκος και η δουλειά μου ήταν δόκιμος ασυρμάτου. αυτό σήμαινε εργασία 8-12 στην κουβέρτα (κατάστρωμα) του πλοίου, και 1-5 βάρδια ασυρμάτου. Το πλοίο ένα γκαζάδικο (δεξαμενόπλοιο) 150.000 τόνων σε άριστη κατάσταση και το ταξίδι απο από Λιβύη με προορισμό το Μπιλμπάο. Φτάνοντας στο Μπέη (το ακρωτήριο στην Ισπανία για να μπεις στο Βισκαϊκό Κόλπο, βγαλμένο απο το Bay of Biscay) μπήκαμε στον τόπο των Βάσκων και το μεσημέρι δέσαμε για να αρχίσει η εκφόρτωση. Γύρω στο μεσημέρι ανέβηκα μέχρι το δωμάτιο ασυρμάτου να πάρω ένα δελτίο καιρού. Η πρόγνωση έλεγε κατι για 12+ (πολλά μα πάρα πολλά μποφώρ) και υπήρχε επίσης μια αναγγελία θύελλας (gale warning). Αφού πήγα μία βόλτα μέχρι τη γέφυρα του πλοίου και είχα μια κουβεντούλα με τον ανθυποπλοίαρχο βάρδιας, κατάκοπος κατευθύνθηκα προς την καμπίνα μου αλλά μόλις μπήκα σ' αυτήν χτύπησε το τηλέφωνο. Η βαριά Χιώτικη προφορά απο την άλλη γραμμή ακούστηκε επιτακτική.
-Μικρέ μαρκόνη ο μπόσης (λοστρόμος) είμαι. Στην κουβέρτα σε 5 λεπτά μας σπάνε οι κάβοι.
Σε 5 λεπτά βρέθηκα να μεταφέρω τεράστιους κάβους, να αλλάζουμε τους παλιούς αλλά η κατάσταση χειροτέρευε. Ο καπετάνιος, ο καπτάν Μπάμπης, αποφάσισε πως δε μπορούσαμε να μείνουμε άλλο στο ντόκο και λύσαμε τελικά τους κάβους και βγήκαμε στ' ανοιχτά όπου και φουντάραμε (φουντάρω = ρίχνω άγκυρα). Γύρω στα μεσάνυχτα μετά απο μία ακόμα παρτίδα τάβλι με τον μπόμαν (αντλιωρός, βγαλμένο μάλλον απο το pump-man) και μετά από μια κουραστική μέρα έστριψα το τελευταίο τσιγάρο της ημέρας.
Ο ύπνος ήταν βαθύς καθώς η πόρτα της καμπίνας άνοιξε. ¨Σκάντζααααααα" φώναξε ο ναύτης βάρδιας. Το παλιοξυπνητήρι σκέφτηκα, πάλι έμεινε από μπαταρίες και δε χτύπησε, Είχα τη συνήθεια να ξυπνάω λίγο ενωρίτερα απο τις 7 που έπρεπε κανονικά. Κάτι ψέλισα, δυνατά μάλλον, γιατί ο βαρδιούχος απάντησε πως η ώρα δεν είχε πάει ακόμη 7 αλλά έπρεπε να κατεβώ στην κουβέρτα αμέσως και να ξεχάσω καφέδες και τα σχετικά. Φτάνοντας στη πρύμνη βρήκα το λοστρόμο αναστατωμένο.
-Τι συμβαινει μπόση;
-Μικρέ μαρκόνη η θάλασσα μπαίνει ζωντανή, η άγκυρα ξεσέρνει(παρασύρεται μαζί με το βαπόρι) και πρέπει να κατεβάσουμε και να προστατέψουμε όσους κάβους δεν είναι σε βίντσι.(βίντσι, το : αγγλ. winch :σκοινί, αλυσίδα, βαρούλκο, γερανός).Στο μυαλό μου ήρ8αν τα λόγια του Νικόλα, του ναύτη που είχε ξεμπαρκάρει πριν 20 ημέρες και που με δίδαξε τη ναυτοσύνη στη πράξη.
'Μικρέ μαρκόνη η θάλασσα μπαίνει ζωντανή σημαίνει πως το κύμα δεν έρχεται μέσα στο πλοίο σαν σπρέυ απο το χτύπημα με το κύμα αλλά η πλώρη του πλοίου "βουτάει" και χάνεται μέσα σ΄αυτό.'
Ο Νικόλας έλεγε και επέμενε πως αυτό δεν είναι ανησυχητικό παρά μόνο όταν η θάλασσα μπαίνει ζωντανή απο πρύμα. Ουδείς λόγος ανησυχίας σκέφτηκα, πρύμα είμαστε, δε βλέπω να μπαίνει ζωντανή θάλασσα, πάμε λοιπόν.Φώναξα τον Κώστα που αν και βρισκόταν ήδη στην πέμπτη δεκαετία της ζωης του αυτή του τα έφερε έτσι να μπαρκάρει για πρώτη φορά σε ποντοπόρο και δη γκαζάδικο για να ξεχρεώσει το μικρό ψαράδικό του. Αρχίσαμε με τον Κώστα να κατεβάζουμε τους κάβους ενώ νιώθαμε πως ο τεράστιος όγκος του πλοίου έκοβε βόλτες θαρρείς στο πουθενά, καθώς κάθε φορά που ο τιμονιέρης γύριζε κατα μερικές μοίρες το τιμόνι εμείς προσπαθούσαμε να σταθούμε στα πόδια μας απ΄ότι βρισκόταν πρόχειρο κοντά μας.
Σε μια στιγμή και καθώς με δυσκολία πλέον προσπαθούσαμε να ασφαλίσουμε τον προτελευταίο εκτεθειμένο κάβο, ενας δυνατός ήχος ακούστηκε πολύ κοντά μας. Τέτοιοι ήχοι ήταν συνηθισμένοι εκείνη τη μέρα καθώς τα μεγαλύτερα απο 10 μέτρα υψους κύμματα συναντούσαν στο διάβα τους το ανυπεράσπιστο ανθρώπινο κατασκεύασμα. Το τι συνέβη εκέινη τη στιγμή δεν έχω κατορθώσει να το εξηγήσω ακόμα. Τα χέρια μου σαν να κατευθύνονταν από ένα τηλεχειριστήριο άνοιξαν διάπλατα και εγκλώβισαν το συνάνθρωπο - που είχε μείνει αποσβολωμένος και παγωμένος - σα δαγκάνες. Γαντζώθηκα από το βίντσι που ήταν δίπλα μας και ένιωσα την ορμή του νερού να με σκεπάζει μέχρι τη μέση και τα πόδια μου να παρασύρονται. Είναι αλήθεια τελικά πως ο άνθρωπος όταν μάχεται για τη ζωή του έχει τεράστια αποθέματα δύναμης. Στο μυαλό μου αντίθετα με το τι λένε για διάφορες άλλες περίεργες σκέψεις, υπήρχε μόνο μία. Πως και τι θα κάνω για να αποτρέψω το βέβαιο θάνατο σε δύο ψυχές. Οταν ένιωσα τον τεράστιο όγκο νερού να χαμηλώνει και η ορμή να εξαλείφεται, ξεγαντζώθηκα απο το βίντσι αλλά όχι και από τον Κώστα τον οποίο και σχεδόν έσυρα μέχρι το κομοδέσιο.
Η ημέρα αυτή συνεχίστηκε με ένα SOS και ένα ναυάγιο που μπορεί και να το περιγράψω κάποια μέρα, αν και πιστεύω πως πολλοί είναι αυτοί που θα είναι δύσπιστοι. Αυτοί που έχουν βιώσει πολλές καί πιό δύσκολες καταστάσεις όμως ξέρουν. Και συνεχίζουν να αγαπούν τη θάλασσα και να τη μάχονται καθημερινά και να της γνέφουν περιπαικτικά κάθε φορά που βγαίνουν νικητές από μια ακόμα μάχη μαζί της.
Υ.Γ. 1 Δε ξέρω να γράφω παραμύθια και δε ξέρω άν είμαι καλος στο να περιγράφω ιστορίες, έγινα βλέπετε και εγώ ένας άνθρωπος της πεζής τεχνολογίας. Συγχωρήστε με λοιπόν αν κάπου κουραστήκατε διαβάζοντας το παραπάνω και δείξτε επιείκια.
Υ.Γ. 2 Αν κάποιοι ναυτικοί διαβάσουν και διαπιστώσουν ανακρίβειες η επικοινωνία είναι ελεύθερη αλλά και επιβεβλημένη. Η αποφυγή των ναυτικών όρων ήταν αδύνατη, θέλω να πιστεύω πως αποδώθηκαν πιστά (όσο βοηθάει και η μνήμη).
Ο ΘΕΡΜΑΣΤΗΣ – Ζεϊμπέκικο, Γ. Μπάτη (1934)
Μηχανικός στη μηχανή και ναύτης στο τιμόνι,
Κι ο θερμαστής στο στόκολο, με τσι φωτιές μαλώνει.
Αγάντα θερμαστάκι μου και ρίχνε τσι φτυαριές σου,
Μέσα στο καζανάκι σου, να φτιάξουν οι φωτιές σου.
Κάργα ρασκέτα αχ και λοστό, το Μπέη να περάσω,
Και μεσ’ του Κάρντιφ τα νερά, εκεί να πα’ ν’ αράξω.
Μα η φωτιά είναι φωτιά, μα η φωτιά είναι λαύρα,
Κι η θάλασσα μου τα ‘κανε, τα σωθικά μου μαύρα.
Στόκολο: είναι ο χώρος του πλοίου που ανάβουν οι φωτιές για τα καζάνια (νομίζω στά παλιά ατμόπλοια)
Ρασκέτα, λοστός: εργαλεία του θερμαστή
Κάρντιφ: το γνωστό λιμάνι στην Αγγλία
12 σχόλια:
"μπαίνει η θάλασσα ζωντανή"
... απίστευτη φράση
εκτός από τα μπινελίκια δηλαδή (στερεότυπο για τους ναυτικούς) τελικά κατά βάθος γίνεστε και λίγο ποιητάδες.
α και την ιστορία την διηγήθηκες πολύ ωραία
nice story ( :
Πολύ ζωντανή περιγραφή! Παραλίγο να μου βγούνε τ'αντερα! Δεν την αντέχω τη θάλασσα!! :)
Να μας γράψεις κι άλλες τέτοιες!!
Καλημέρα! Καλή εβδομάδα!
@roaxanne
Οι εκφράσεις προσπάθησαν να αποτυπωθούν όσο γινόταν πιο αυτούσιες. Τα μπινελίκια? ναι αλλά σε διεθνή γλώσσα ομως :p
@gaara
It's a true story :)
@blogaki
Ζαλίστηκες που το διάβασες ε; Η θάλασσα αντέχεται οπως όλες οι μεγάλες αγάπες, έστω και αν μας παιδεύει ώρες-ώρες. Καλημέρα
@crucilla
Στη διάθεσή σας, θα πούμε και πιό ευχάριστες στο μέλλον.
Πςςςςς τι ωραία ιστορία... με τραβάει η θαλασσοκατάσταση πλοιοκατάσταση τελικά...
@narita
Ωραία να τη διηγείσαι, αλλά δε ξέρω αν θα σου άρεσε να τη ζήσεις.
Ενοώ πως δεν είναι ευχάριστο για κανέναν να παίζει με τη ζωή του. Οι θαλασσοκαταστάσεις είναι συναρπαστικές, όταν μπορείς να τις ζεις.
itan liges meres prin ta xristougena tou 2006.molis teleiwsa thn 8-12 k katevika gia fagito oloi eixan mia periergh xara ekeino to meshmeri o kapetanios kerase byres gelasame meta to fagito k kata tis 13.00 skorpisame egw piga na ksaplwsw.molis ekleina ta matia mou mia dynath ekrhksh tradakse olo to vapori meta apo ligo akolouthise k deuterh k trith akoma pio dynates...se ligotero apo 3 lepta yphrxe padou kapnos k frikarismenoi anthrwpoi se paniko..mazeutikame oloi sthn gefyra oi kapnoi eftasan k ekei k fygame oloi trexodas apo tis ekswterikes skales sto katastrwma ...meta apo wra k diafores diadikasies apisteutou anxous gia tis zwes mas kyriws kataferame na thesoume s elenxo tin katastash k ws dia thaumatos oloi zwdanoi...i anakoufish pou noiwsame den xarakthrizete...meta wmos k gia 10meres peripou mexri na erthoun na mas mazepsoun rymoulka itan olo to drama.mia seira kakwn synenoisewn mataksy arxwn etaireias ploiou katalhksame 10 meres xwris trofh nero k xwrous endiethseis kshmerwne k vradiaze sthn kouverta syn vardies gia peiraties auto synaivei gyrw sta 300 milia prin thn singapore erxomenoi apo south afrika.gia mena auth i istoria itan ena poly megalo mathima k sthn arxh ths karieras mou pou me tarakounhse.katalava to poso symadiko einai to safety k ta gymnasia pou an diname tin prosoxh pou tous prepei den tha eimastan san kotopoula molis egine to mpam!adidrasame alla me poly paniko pou tha borouse na eixe ferei poly asxhma apotelesmata.episis stis meres pou akolouthisan pou me dyskolia kaliptame tis vasikes mas anagkes katalava se ti shmeia borei na ftasei o anthrwpos k ti ekryvan mesa tous oloi...sthn anagkh fenete o pragmatikos eautos telika.meta tis 10 autes meres ta pragmata eftiaksan miname 1.5 mina singapore kaname k tin protoxronia mas tin special...etsi einai o nautikos s ola mesa...kales thalasses s olous.
Καλούς ανέμους να έχεις πάντα παλικάρι. Οι θάλασσες, οι πραγματικές και οι μεταφορικές είναι σαν μοιραίες γυναίκες που μας χορεύουν και μας παίζουν στα κύματά τους μέχρι να μας πνίξουν
Πάντα με γοήτευαν οι ιστορίες των ναυτικών,η κρυφή ομορφιά της θάλασσας και πολυ περισσότερο απο την στγμή που πρωτοταξίδεψα..Όμως αναρωτιέμαι συνεχώς τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους και όχι μόνο τους ναυτικούς να αγαπούν τόσο κάτι τοοοοόσο μπλε !! Είναι πραγματικό εντυπωσιακό που υπάρχουν στεριανοί που μπορεί να μην ταξιδεύουν τη θάλασσα αλλά που πάντα τους ταξιδεύει εκείνη..Κι όσο κι αν λένε στα καράβια πως η θάλασσα είναι ωραία όταν την κοιτάς απ'τη στεριά,προσωπικά δεν έχω δει καλύτερη ανατολή ή δύση απο μέσα..Ακόμη και ο τρόπος που σε κάνει να ανθεωρείς απόψεις και αρχές,ο τρόπος που σε διδάσκει να αγαπάς (άσχετα από τη ζωή κάποιων ναυτικών στα λιμάνια) είναι μοναδικός..Καλά ταξίδια λοιπόν σε όλους όσους την ταξιδεύουν και τους ταξιδεύει..
πολυ καλα και παραστατικα τα περιεγραψες,χωρις υπερβολες.Μπραβο σου και μπραβο .....στο βαπορι που αντεχε! Ολοι εμεις που βιωσαμε αυτα τα πραματα ,αγαπαμε τη θαλασσα ακομα.''Αλοιμονο στο ναυτικο που μαζεψε λεφτα εμουτζωσε τη θαλασσα και τηνε κατουρα'' οπως λεει και ο ποιητης...Μπραβο
kalo site https://naftikes-istories.blogspot.com/
Δημοσίευση σχολίου